Actie van Dordtse ondernemers haalt ook de Belgische pers

Het zal je waarschijnlijk niet zijn ontgaan: Dordrecht veranderde voor een dag in Antwerpen! De Dordtse ondernemers voerden een ludieke actie om aan te geven dat het water hen aan de lippen staat. De straatnamen van de grootste winkelstraten veranderden daarom in: Antwerpen; de stad waar wel alles kan en nu volop gewinkeld wordt door het Nederlands publiek.

Wij mochten mee op pad en zagen dat de actie voor een grote glimlach zorgde bij voorbijgangers. Toch was het voor iedereen meteen duidelijk dat dit een noodkreet was. ‘De actie is een vette knipoog naar onze Zuiderburen’, vertelt bedenker Remco Gravendijk, ‘Maar wel echt een belangrijk signaal. We willen duidelijk maken dat ondernemers het zo niet meer volhouden.’

Compensatie

Arien van Pelt, voorzitter van de POBD (de stichting Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht) is het daarmee eens. ‘We vinden twee dingen heel belangrijk. Ten eerste willen we duidelijk maken dat de winkels op een veilige manier open kunnen. En ten tweede willen we dat er compensatie komt voor getroffen ondernemers. Geen steun die later weer terugbetaald moet worden, maar echt compensatie. De schade is voor veel ondernemers namelijk niet in te halen.’

Telefoon roodgloeiend

De actie is een groot succes en de ene na de andere straat verandert in Antwerpen. De telefoons staan roodgloeiend. Van het AD tot SBS6 en van TV Rijnmond tot Op1: in bijna alle landelijke media is de actie te zien. Zelfs de Belgische media hebben de knipoog opgepikt en besteden er aandacht aan.

Rug tegen de muur

Wethouder Maarten Burggraaf steunt de actie van de ondernemers. ‘Wij staan bekend als de stad waar heel veel Belgische toeristen komen. Dat zien we natuurlijk liever dan de beelden die we zagen in de decembermaand’, vertelt hij aan TV Rijnmond. ‘Dit is een heel pijnlijk beeld van een situatie die echt niet langer kan. Ondernemers zitten zwaar in de schulden en die moeten goed gecompenseerd worden voor de schade die ze hebben.'

Goud

Voorbijgangers vinden de actie geweldig. ‘Wij vinden het goud’, lacht Liesbeth, die samen met haar moeder door de stad loopt. ‘Het heeft humor maar geeft wel een duidelijk signaal. Wij leven erg met de winkels en restaurants mee. Zo gaan ze kapot’. Ook Timo, die met vrouw en kinderen door de stille binnenstad loopt, is lovend. 'Ik begrijp het helemaal. Kijk nou hoe leeg het is. Het is zo toch niet vol te houden? Dit is een toffe actie. Komen er straks ook lekkere Belgische biertjes of wafels, dan zijn wij van de partij!'

Ook andere ondernemers sprongen op de actie in. Zo plaatste restaurant Finn's een leuke post als Belgisch biercafé.

Zo kun je helpen

Wil jij ook een steentje bijdragen? Dat kan! Koop zoveel mogelijk bij de winkels in je stad. Ze hebben bijna allemaal een webshop. Bestel regelmatig iets bij je favoriete restaurant. En deel, like en reageer op posts op social media, zodat die vaker gezien worden. Jouw steun is belangrijk!